Konzorciumi tagok

Bács-Kiskun Megyei Területfejlesztési Nonprofit Kft.


A megyei önkormányzat azzal a céllal hozta létre a Kft.-t, hogy a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvényben foglalt területfejlesztési feladatokat Bács-Kiskun megyében elvégezze.

Honlap: www.bacskiskun2020.hu

A BKM TF NKft. kizárólagos tulajdonosa Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat. 

Elsődleges partnerei a megyében lévő települési önkormányzatok, melyek mindegyike kötelezett a településfejlesztési feladatok ellátására. Magyarország az Európai Unió 2014-2020 tartó időszakára vonatkozóan az elsődlegesen önkormányzatokat érintő Terület- és Településfejlesztési Operatív Program végrehajtása érdekében bevezette az Integrált Településfejlesztési Program alkalmazását. Az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra, a Kohéziós Alapra, az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapra és az Európai Tengerügyi és Halászati Alapra vonatkozó közös rendelkezések megállapításáról, az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra és az Európai Tengerügyi és Halászati Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról és az 1083/2006/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló az Európai Parlament és a Tanács 1303/2013/EU rendelet 96. cikk (3) bekezdése szerint az operatív program tartalmának és célkitűzéseinek figyelembe vételével van mód a területfejlesztés integrált megközelítésére. Magyarország Partnerségi Megállapodása a 2014–2020-as fejlesztési időszakra dokumentum alapján jelentős területi eltérések vannak a társadalmi, gazdasági és környezeti adottságokban, a társadalom és a gazdaság fejlettségében. Ezért az egyes térségekben a sajátos adottságokra szabott beavatkozásokra is szükség van, mely szempontok a megyei Integrált Területi Programokban (továbbiakban: ITP) érvényesíthetők. A 2015. február 2-án elfogadott Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (továbbiakban: TOP) az integrált területfejlesztési megközelítésre építve decentralizált területi fejlesztéseket tesz lehetővé. Az ITP-k és a végrehajtási keretüket jelentő Területi Kiválasztás Rendszer eljárásrend hozzáadott értéke, hogy a helyi szükségleteket feltáró, a térségspecifikus célokat meghatározó területi tervezésre és a területi szereplők közreműködésére épül, és lehetőséget ad a térségspecifikus integrált fejlesztésekre.

A 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet 19. § f) pont szerint a területi szereplő végrehajtja az ITP-t, amelynek keretében a kedvezményezettektől és az irányító hatóságtól a támogatott projektekről adatszolgáltatást kérhet, részt vehet a projektfejlesztésben és a kedvezményezett kérelmére a projektmenedzsment tevékenységek ellátásában. Bács-Kiskun megyében a területi szereplő BKMÖ, mely önkormányzat a területfejlesztési feladatainak ellátását a BKM TF NKft-n keresztül is végzi.

Az ITP és a TOP elsődleges kedvezményezettjei a megye települési önkormányzatai. A Kft-nek az ITP összeállítása mellett feladata a TOP intézkedései mentén megvalósítandó projektek generálása, pályázatírása és projektmenedzselése az önkormányzatokkal konzorciumi partnerséggel, vagy diszkriminációmentes  beszerzési eljárások eredményeként létrejött megállapodások alapján. Fenti tevékenységét a BKM TF NKft. a TOP négy prioritása által biztosított forrásainak felhasználásával látja el.

A TOP stratégiai céljai több ponton illeszkednek az EU2020 stratégiai céljaihoz, mint a foglalkoztatás növelése, valamint a küzdelem a szegénység és a társadalmi kirekesztés ellen. A foglalkoztatás növelését a TOP mind az infrastrukturális fejlesztéséhez, mind pedig a humán erőforrás fejlesztéséhez biztosított forrásokkal is elősegíti. Ez utóbbi forrása egyértelműen a Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések intézkedése. A települési önkormányzatok infrastrukturális fejlesztéseinek forrása lehet a TOP másik négy prioritása. A prioritások közül pedig külön kiemelendők az alábbi intézkedések:

  • Ipari parkok, iparterületek fejlesztése,
  • Inkubátorházak fejlesztése,
  • Helyi gazdaságfejlesztés,
  • A foglalkoztatás és az életminőség javítása családbarát, munkába állást segítő intézmények, közszolgáltatások fejlesztésével
  • Barnamezős területek rehabilitációja
  • Zöld város kialakítása.

Fenti intézkedések célul tűzték ki a gazdaságfejlesztési beavatkozások végrehajtását. A helyi gazdaságfejlesztés sikeréhez hozzátartozik az infrastrukturális fejlesztések mellett a humán erőforrások fejlesztése is.

A fenti intézkedésekből látható, hogy a TOP hangsúlyt fektet az üzleti környezet nemcsak az önkormányzati szereplők részére való megteremtésére. Célunk, hogy az üzleti környezet infrastrukturális fejlesztései mellett forrásokat tárjunk fel mindazon gazdasági szereplő számára, akik az üzleti környezet elfoglalva, ott termelő, szolgáltató tevékenységbe kezdjenek, ezért szintén közvetlen partnereiknek, illetve a projekt résztevékenysége által elérendő célcsoportnak tekintjük a megye területén működő vállalkozásokat is.

A megyei foglalkoztatási paktum tekintetében a települési önkormányzatok mellett partnereink közül kiemelnénk a Nemzetgazdasági Minisztérium RFP Stratégiai Tervezési és Értékelési Főosztályát.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Gazdaságfejlesztési munkacsoportunk foglalkozik az Ipari parkok, iparterületek fejlesztése, az Inkubátorházak fejlesztése és a Helyi gazdaságfejlesztés intézkedések, valamint a foglalkoztatási paktum projekt végrehajtásával. A fent kiemelt három intézkedéssel a Település- és infrastruktúra és az Intézményfejlesztési munkacsoport foglalkozik. Az információ áramlás biztosított, tekintettel arra, hogy a Gazdaságfejlesztési csoport tagja Kicsiny László ügyvezető, aki felé beszámolási kötelezettséggel tartozik a többi csoportvezető. Ezen struktúra alapján a többi intézkedéseken elért gazdaságfejlesztési eredmények és az azok által kívánt munkaerő szükségleti igény információja is eljut a Gazdaságfejlesztési Csoport tagjaihoz.

Egy iparterület fejlesztése csak abban az esetben lehet sikeres, ha a befektetőkkel és a munkavállalókkal sikerül a szinergiahatást megteremteni, ezért. a befektetőknek információt kívánunk nyújtani a befektetés-ösztönzési kataszter adatbázis elkészítésével és működtetésével, a többnyelvű befektetési kézikönyvvel, és a hazai és nemzetközi rendezvényeken való részvételünkkel.

A befektetés ösztönzési stratégiák kidolgozásával a megye öt térségének erősségeit, gyengeségeit kívánjuk feltárni, és azok alapján a lehetséges fejlesztési irányokat és területeket meghatározni.

A szociális gazdaság fejlesztése tevékenységükkel pedig mindazon önkormányzatok számára kívánunk tanácsadói, mentor segítséget nyújtani, melyek aktív szereplőivé kívánnak válni a helyi foglalkoztatás növelési elképzeléseiknek, illetve önkormányzati tagsággal működő szociális szövetkezet létrehozását vagy fejlesztését tervezik.

Ajánlott tartalmak